VÄLKOMMEN TILL SVERIGE!

Hej i natten!
Följande (här hämtat från tv4.se, 30 jan.) stod att läsa i medierna för några dagar sedan - läs och begrunda, den som vill:


Födde en dotter - mördades

En afghansk kvinna dödades av sin make som hämnd för att hon fött en tredje dotter - i stället för den son hennes man hoppats på, uppgav polis i staden Kunduz på måndagen. Kvinnans svärmor har gripits av polis i samband med dödsfallet. Tre månader efter dödsfallet befinner sig maken dock fortfarande på fri fot, troligtvis under beskydd av en tungt beväpnad milis i området, enligt polisen.

Våld mot kvinnor är vanligt förekommande i det konservativa Afghanistan.


Såklart fruktansvärt HEMSKT, tragiskt, ociviliserat, kvinnoförnedrande x 2, hjärntvättat, etcetcetc...
Bra iaf att lagen verkar säga ifrån, vilket man inte räknar med alltid i liknande händelser...
MEN, det var inte (bara) det jag ville förtälja...
Jag går lite djupare.

Tänk såhär;
Händer nog titt som tätt att människor (djur i detta fallet!) såsom "maken" eller "svärmor" (om hon nu var inblandad...) kommer till Sverige.
Hur blir vårt samhälle om vi till dem bara säger;
 
"Välkommen hit! Vi ska ge dig mat, husrum, trygghet och pengar.
Begår du mord, våldtäkt eller något annat litet brott, så har vi överseende - du har ju haft det så svårt i hemlandet. Skulle du mot all förmodan bli utvisad efter sådan händelse, är det oftast tidsbegränsad utvisning, sedan är du välkommen tillbaka igen.
Vill du tacka för att du fick komma till tryggheten i vårt land, från krig, svält, diktatur och helvete, går det bra att ge oss en smäll i ansiktet, pissa på vårt land genom att skjuta raketer och kasta sten på polis och brandkår eller väskrycka gamla tanter eller våldta obeslöjade horor. Lev och bete dig såsom du behagar (vi har inga stränga lagar).
Du behöver ingen introduktion till vårt samhälle, här är vi glada för mångfald, DET HÄR ÄR DITT LAND!..."

Summan-av-kardemumman:
Känns ibland som att vi bara plockar hit folk utan att tänka efter...
Vi tänker inte på att en människa kanske kommer direkt från öknen och inte förstår någonting om hur en lägenhet fungerar, eller kommer från ett samhälle där gruppen är viktigare än individen och det passar utmärkt att ha åtta barn i ett rum... där barnen här i Sverige får olika problem, t.ex. eftersom de inte kan gå på toaletten när så behövs, de inte kan läsa läxorna i lugn och ro, de inte kan ta hem kompisar, de inte får uppmärksamhet av föräldrarna, de flänger omkring ute för att de inte får plats inne, etc...

Drar mig till minnes ett uttalande från gruppvåldtäkten i Rissne för x antal år sedan.
Tror det var Rapport som intervjuade en elev (utländsk härkomst) på samma skola som gärningsmännen.
Han var besviken på ett förövarna hade fått straff överhuvudtaget, lät ungefär såhär;

"Domen är helt fel. De skulle inte fått något straff alls. Tjejen får skylla sig själv, hon var full, hon fick vad hon förtjänade!"

Visst, vi har likasinnade svensksvenskar, men de kan vi tyvärr inte skicka någonstans...
Men den killen med ett sådant uttalande... varför kom han hit!?
Var är föräldra-ansvaret? Har föräldrarna inte lärt honom att respektera den hand som föder hans familj?
Jag anser det vara sunt förnuft att alla föräldrar berättar för sina barn VARFÖR de kom till Sverige och där svaret mestadels borde vara "För att Sverige är ett bra land som vi ska vara tacksamma mot, att vi fick komma till från den misär vi levde i innan".
Visar man en sådan människosyn i allmänhet och ett sådant kvinnoförakt i synnerhet som i exemplet ovan, borde Sverige vara STÄNGT!

Skräckhistorien högst upp här har kanske inte hänt i Sverige än, men det räcker med att associera till alla hedersmord och "balkongflickor"...

Så.
Visst, jag har generaliserat och satiriserat och kanske även överdrivit en smula - men oxå pratat mkt utifrån erfarenhet - men jag anser att man måste använda sunt förnuft och tänka till lite innan man gör något och inte bara ta för givet att saker ordnar sig...
Sen måste jag bara påstå att jag tycker det är helt neråt källarväggarna att humana Sverige utvisar människor med svår sjukdom samtidigt som vi väljer att behålla kriminella kulturberikare (tjohej!) här och ser dem som offer, som det bara är så synd om, om man skulle utvisa dem.
TACK!

/Jeppe - varken svensksvensk eller felfri - hur konstigt det än må låta!...

Kommentarer
Postat av: Lollo

Hello!

Jag är (som sagt) från en invandrar familj (om det nu heter så?) och förstår precis hur du menar. Jag bor i Malmö, där det finns många invandrare och jag har haft mycket kontakt med invandrare, ska inte försöka skydda någon, men ska försöka visa en annan synvinkel.



Först, angående det med kvinnor, att mörda, våldta eller annat. Jag tycker det är så jävla sjukt och respektlös. Och tyvärr finns det i många kulturer , folk har blivit uppfostrade på ett sjukt sätt och fortsätter uppfostra sina barn efter det. Jag kan seriöst inte fatta! Det är så jävla cp skit bajs. Jag håller med dig totalt.Och jag blir så himla arg när sveriges lagar är så löjliga (förlåt, men jah). Jag menar, en person, våldtar, mördar, förnedrar etc och så får den jah, knappt tre år. Sen är den fri. Seriööst?



När det gäller kasta sten på poliser.. Okej, kolla. Det är hur fel som helst, hur korkat och sjukt som helst. JAg tänkte precis som dig, men sedan frågade jag mig själv ''Varför gör de så?'' Varför gör man så mot POLISEN. Polisen som SKYDDAR landet, som gör att vi kännr oss trygga. Är invandrare såhär jävla korkade? Jag läste skit många artiklar om hur idiotiska invandrarna är, och jag höll med. Tills min svensklärare hämtade en artikel som inte var lika populär där killarna som kastade stenar berättade lite. Först var det för något som de hade stängt åt de. Men sedan började de berätta om hur de hela tiden kände sig isolerade ifrån samhället, hur ingen ville ge jobb för man hette mohammed etc. Jag säger inte att det de gjorde var rätt, eller att det är någon lösning, eller att det är polisens fel. Men jag kunde inte låta bli att tycka lite synd om de. För det de kände är, att inte passa in, att känna sig som en flykting. Och det är inte lätt. Var än man åker så är man inte hemma, sjukt jobbigt. men som sagt, jag förstår att det de gjorde var helt fel.. Men försök förstå de , kanske bara 1%, de har det inte lätt. Och tänk också på alla har inte bästa uppfostran, eller bästa förebilderna.



Jag som ''invandrare'' eller vad man kalalr mig som är född här, men har föräldrar som flytt ifrån krig är väldigt tacksam för att Sverige öppnade sina armar för mina föräldrar. För att Sverige gav en andra chans till alla familjer som behövde hjälp. Kanske utan Sverige hade jag aldrig funnits här, med mat i magen och tak över huvudet. Men samtidigt kan jag inte neka, att jag har aldrig känt mig hemma trots detta.Och när jag är på semester i ett arabiskt land anses jag också vara annorlunda. Där är jag ''svensken'' och här är jag ''invandraren''. Väldigt svår att försöka anpassa sig i ett samhälle där man inte alltid är accepterad. Jag menar i skolan och bland vänner (har många svensksvenska) trivs man hur bra som helst.Men hur många gånger har man inte känt sneda blickar i stan.. Och då ska man tänka på att jag trots allt lever i malmö. haha, fullt med invandrare.



Nej, men det jag vill ha sagt är att, visst många invandrare är inte tacksama, många är idioter och har förstört för oss alla. Men samtidigt, försök förstå de.. försök se deras situation, de har det inte alltid lätt. Det är så lätt att bedömma. Och en sak, generalisera inte..Alla är vi inte så. Jag försöker visa att jag är en god person.. men jag som en person når inte ut till hela sverige. och det är därför jag älskar Anagina.. Jag kommer precis som henne från palestina, och jag är sås tolt över henne. att hon faktiskt ändrat mångas syn på oss..



Tack

2012-02-21 @ 17:19:09
Postat av: Författaren

Ojoj!! Tack för lååång kommentar Lollo! :)

Måste nog läsa i VAKET tillstånd om jag ska komma med ett någotsånär VETTIGT svar...

LITE dock nu:

Ibland använder jag ordet "invandrare" när jag berättar något i all hast.

MIN definition är egentligen att människor som kommer till vårt kära land och VILL vara en del av det, VILL dra sitt strå till stacken, VILL vara delaktig, FÖRSTÅR att det ingår skyldigheter i rättigheter, FÖRSTÅR att vara tacksam och att Sverige tydligen är ett BRA land, eftersom man kunde få komma hit, när man BEHÖVDE det, inte vill trycka ner andra folkgrupper/människor, etc, DE människorna kallar jag för SVENSKAR (eller högst invandrade svenskar / invandrar-svenskar), eftersom de då ÄR en del av samhället, s.a.s.

Medan motsatsen då, de som inte respekterar landet och tror man är kung och kan bete sig hur man vill, DE KAN ALDRIG KALLAS FÖR SVENSKAR i mina ögon, t.ex. varför vill man bli svensk medborgare om man inte ska bidra med något och vara en del av landet...? = INVANDRARE.

Sen generaliserade jag INTE egentligen, Lollo - fast jag skrev själv att jag hade gjort det.

Tittar man närmare på texten så har jag bara beskrivit dem som ÄR SÅ / BETER SIG PÅ ETT VISST SÄTT.

De (t.ex. DU, om jag uppfattar dig rätt - känner ju inte dig) som INTE är SÅ, har jag INTE beskrivit här.

Det är oxå därför jag inte är rädd för att skriva om sådant... om jag kallar en kriminell invandrare för något fult, då är det ju DEN personen.

Och jag litar på att alla vuxna människor kan tänka själva och inser att jag menar EN SPECIFIK INDIVID, framförallt om jag skrivit det.

Det är ofta det som blir fel i debatter oxå; någon är kritisk mot inv.politiken och nämner något om dem som BETER sig illa, då svarar "andra sidan" att nr. 1 är RASISTISK och så är pajkastningen igång... och ibland är ju inte nr. 1 smart nog att förklara att man beskrivit EN INDIVID som gjort något dumt...

Sen har du ju rätt i att man borde ta upp fler POSITIVA exempel på inv.SVENSKAR.

Som FADIME (V.I.F.) exempelvis.

KAN FÖRSTÅ DIG I KÄNSLAN ATT INTE "HÖRA HEMMA NÅGONSTANS"...

Jag tror det hade blivit bättre om det kan vara "högt i tak" bland politiker, i debatter etc. där man får uttrycka sina erfarenheter av invandrare / inv.politiken, etc. och kanske kort och gott tydligare markeringar, bättre lagar, etc.

DÅ hade en övervägande del av folket förstått att de invandrade svenskar som vistas ute i samhället ÄR BRA MÄNNISKOR vilket hade gett bättre attityd, plus att fler svenskar hade markerat mot dem som bedömer någon enbart efter ursprung och inte efter beteende/handlingar.

Bra, du piggnade till mig Lollo!

Men NU är jag trött...

Forts. följer.



/Jeppe

2012-02-23 @ 03:56:28
URL: http://jeppeye.blogg.se/
Postat av: Lollo

Va kul att du svarar! :D



Jo, självklart, jag förstår hur du menar, men ändå tar man lite illa upp haha. Nej men helt seriöst, jag har absolut inte uppfattat dig som rasist eller något sådant. Och jag förstår att du pratar bara om vissa, men kan nt låta bli att ta åt mig när du säger invandrare haha! Sitter i generna! :P hoho

2012-02-24 @ 20:20:33
Postat av: Författaren

Ja, det blir kanske så, om man fått den "stämpeln" från början...

Sen ska man inte tro att alla blickar är sneda, heller. Blickarna kanske inte ser glada ut för att de är blyga/okunniga; Väl dolt kan det vara undrande blickar, intresserade blickar, ja, kanske t.o.m. förälskade blickar...

Så tänker i.a.f. jag ibland, då någon exotisk varelse ser på mig... :)



Hmmm...ska vi se, var det ngt jag tänkte lägga till från din första kom...?

Jo, klart att det finns de, som inte har det lätt och inte får arbete o.s.v.

Dock köper jag inte HELT att de är utestängda av samhället, de inte känner sig hemma etc...

Det är så lätt att skylla på oxå och det är många medvetna om oxå, att de får sympatier av många människor; "oj vad synd att ni är i minoritet, hur kan polisen gå på er utan anledning, etc...".

Medan min bild är att många ofta är i majoritet i vissa delar av Malmö.

Säg Rosengård, säg en helgkväll på Gustav, säg en M-ö-festival, där är det garanterat många som känner sig riktigt hemma och ibland även tror de är mer värda än andra människor.

Men vi förstår nog varandra;

Det finns både och; de som det ÄR synd om och de som gör så att det blir synd om andra...

Och här kommer ett PROFFSutlåtande:

DET ÄR ALDRIG BARNENS FEL! Alla har inte den bästa uppfostran / de bästa förebilderna.

Men där är det ofta föräldrarnas FEL.

Jag säger inte att alla kan "hjälpa det" men att många föräldrar inte är kapabla borde Sverige räknat med - jag har sett det i 20 år - och ändrat sin politik för länge sen. Ingen överraskning alls att många saker inte fungerar...

Och då är vi kanske åter där:

Vilka människor ska komma till Sverige?

De som BEHÖVER, eller de som startar en negativ spiral!?!?!? Och då menar jag att sistnämda förstör för ALLA som VILL leva tryggt, såväl svensk-svenskar som andra svenskar...

Sen är jag medveten om att många svensk-svenska föräldrar inte heller är kapabla, men det problemet ligger på en annan del av det politiska skrivbordet.

Som du nämnde; förebilder, det är viktigt.

Och där är kanske DU en...?

JAG är säkert en, för många, även om det handlar om "småsaker"... men många bäckar små...

DALLAS är en - OCH KUNG. Klona den mannen och det hade inte funnits de problem vi ser idag!

Så, nu är mina debattnerver helt slutkörda... Puhhh!...



/Jeppe

2012-02-25 @ 03:55:07
URL: http://jeppeye.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0