EUROVISION SONG CONTEST - SEMIFINAL 1

Jaha, tiden springer iväg och jag hinner inte med ngn analys i dess rätta bemärkelse, nu före semi 1.
Det hela börjar ju om en halvtimme och för att jag ska känna mig duktig i mina gissningar måste jag ju skriva detta FÖRE semifinalen.

Observera att jag inte är fackman, utan enbart glad amatör, inom musiken.

Jag har varken sett några införprogram på tv eller läst ngt om låtarna när jag skrivit mina kommentarer, så det är enbart MINA ord och bedömningar.


Here we go:


1. Montenegro - pop-rock som inte säger ngt. 2


2. Israel - fin, vanlig-Israel, men inte tillräckligt bra. 2 +


3. Estland - pigg, umpa-bumpa men inte tillräckligt rolig. 1 +


4. Moldavien - en jazz-gäspning på klubben, vid-tre-timmar-efter-midnatt-snåret. 3 -


5. San Marino - bra depprock. 4 -


6. Belgien - helt okej... om den varit med i en musikal. 2


7. Azerbajdzjan - pompös slottsherrerock. 3 +


8. Slovenien - bra och pigg popschlager. 4


9. Norge - Britney-pop-ballad. Stark röst, fin men för vanlig? 4


10. Polen - lugn och slätstruken och totalt intetsägande ballad. 2


11. Irland - jätte-fjåne-fågelskrälle-skräll. 3


12. Andorra - helt vanlig ABBA-Sugababes snällpopdisco med Pernilla Wahlgren stänk i rösten. 4 -


13. Bosnien - galet, så att det kanske t.o.m. blir bra - åtminstone i det ösiga mittenpartiet. 2 -


14. Armenien - trallvänlig etnodisco, med mkt bra fördelning mellan etnopartierna och de mer moderna tonerna. Vinnare vid primär konfrontation. 5 -


15. Holland - lättsmält österländsk popdisco. 3


16. Finland - smattrande galopphårdrock, mkt bra men det fattas dräkter och masker! 3 +


17. Rumänien - Vacker oljig smöroperaballadduett som aldrig växer färdigt. 3 -


18. Ryssland - vanlig boybandboy ballad som väger för(?) lätt. Nej, för slät och kommer inte igång förrän det är för sent. 3


19. Grekland - sensuell etnogrekpop med mkt refräng. 4 -



Summan av kardemumman är att jag vill ha följande bidrag till final;


1. Armenien

2. Grekland

3. Slovenien

4. Norge

5. San Marino

6. Andorra

7. Azerbajdzjan

8. Finland

9. Holland

10. Ryssland


Följande bidrag TROR jag går till final;

1. Armenien

2. Grekland

3. Slovenien

4. Azerbajdzjan

5. Ryssland (5 säkra)

-------------------------------------

6. Norge

7. Irland

8. Bosnien

9. Moldavien

10. Estland


Här följer oxå en gissning på vem som vinner på lördag.

Någon av följande, i rangordning:


1. ARMENIEN

2. GEORGIEN

3. GREKLAND

4. SLOVENIEN

5. SERBIEN

6. LETTLAND

7. SVERIGE


Allt enligt sunt förnuft och min vilja.

Nu har jag inte tid mer...


Trevlig kväll!


/Jeppe - spekuleraren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0