E.S.C. + drygt twå weeks

Alltså, måste bara få bearbeta EUROVISION SONG CONTEST!... :)
Lite sent kan tyckas men här tycks det att Eurovisionsnack är tidlöst...
Måste ju gratulera Moderslandet oxå; GRATTIS SVERIGE och grattis och tack Loreen! :) Stabilt jobbat!
Var liasom på tiden...
Angående bedömningen härnere är jag är nog överlag överdrivet positiv, men så är det när man kanske är lite lättlurad och lättcharmad...
Jaja, operation bearbetning SHOOT!:


1. Storbritannien: Fint vemod. OCH inte minst, samma fina årgång som Babushkorna och helt säkert bjuden på efterfest på deras balkong...


2. Ungern: Synthar alltid välkommet! Für übrigt bara lite som bakgrundsmusik i radion.


3. Albanien: Jag är inte vidare musikalisk men kanske kvällens bästa PIPA!!!... och utan den, hade jag fått 3 minuters sömnpaus, GÄSP!...


4. Litauen: Helt OK som George Michael junior. Till ungefär 1.32 in i numret. Det är då han tar av sig ögonbindeln och får stora snurren. Antagligen smygsväljer han något skumt uppåt-piller och förvandlas raskt till en ungkalv som försöker glänsa på högstadiediscot.


5. Bosnien & Hercegovina: Fint och lagom luuugnt och... ja, mer än så var det visst inte...Jo förresten, min blick fick sitt - svag för svartklädda kvinns ju...


6. Ryssland: Nej, det är inte bara DU som relaterar till en mormor eller gammelfarmor - det gör ALLA!... vilket gör att den inte blir så himla speciell... eller!?... JO, visst katten faller man för gummsen. Även mina 3-åringar på jobb har skrattat och dansat till den. I Jeppe-version that is!... Hittade nyss oxå på lite svensk text att ta med dem någon dag...
Undrar hur det gick med efterfesten på eran balkong?... Kom Engeln Bert? Blev det VODKA till bullarna??


7. Island: Som en smack i handsken... förresten, påminner inte Greta RÄTT mycket om Timoteij-Johanna, när hon inträder där med felan...!?...och hela tiden, kanske... Kusiner, Johanna???Jo, min kopp av mystikmusik! =) Fräscha SVART-klädda människor, folklore, sagomystik, stråkar, kraft och dramatik... Himla snygg långklänning faktiskt! Även om jag är svag för kvinnans ben, föredrar jag lång- framför kort-... Lite mer spänning kanske... sååå, FOKUS!
Jo, eftersom jag just nu inte har fungerande mobil, fick jag låna och röstade för en gångs skull inte så himla mkt... men Island fick en av mina TRE.
Skrämmande att Island inte kom bättre än 20:e!!!


8. Cypern: Li li li li li li li li li li li li li LIV TYLER... Yes, lika som bär. Och Liv i all ära men Ivi... "Oh oh oh, I feel the energy between YOU and me!...".
Ursäkta Loreen, men detta var vinnaren enligt mig!... Min kopp of låt, ALLDELES HELT OCH HÅLLET! Och förföriska kvinnor med gosiga kläder och fin koreografi!!!... MUMS! Jag är helt såld... PERFEKT... blir förtrollad... som en saga (gärna en godnatt- sådan, så man kan drömma... lä lä lä lä lä lä lä lä lä lä lä lä LÄPPAR RÖDA...). Ska jag hitta något negativt, så är det att jag inte kan slita blicken från Ivi och missar därmed kör-tjejerna, som säkert oxå är ögongodis... Gissa var jag la mina två resterande röster, någon...!???
Alltså gissade uselt angående resultat, men lite upprättelse här alltså, eftersom Sverige gav 12:an till Cypern...


9. Frankrike: Alltså, kan man inte få titta på ett myggnät ifred, utan att det springer en massa gymnaster ivägen!?... börjar inte sommar-OS i augusti, förresten...?...och i en helt annan stad...?...


10. Italien: Paffig, snygg och bra. Ja.


11. Estland: Lugn & fin.


12. Norge: Sist va!?... går kanske så när man leker Saade ett år för sent...


13. Azerbajdzjan: Utseendet faktiskt mycket(?) mer SIBEL än Gina... även om det finns likheter dememellan oxå... Stark låt i.a.f.


14. Rumänien: Fin, sensuell och blivande fest- och radiohit.



15. Danmark: ..."and I miss You, like the deserts miss the rain..." Så lät en annan låt...Bättre kopieringsregler, kanske...???...


16. Grekland: Typiskt grekisk, har hört den förr... men ändå lika bra. Bra OCH sexig, med snudd på FÖR förförisk... Än värre var den i grekiska finalen...ujujuj...


17. Sverige: Klart den skulle vinna...(även om jag inte trodde det... kanske...). Stack helt klart ut bland alla vanliga. Liksom de ryska grandmödrarna, så givet att det skulle stå mellan dessa egentligen...


18. Turkiet: Jag har en sjömanströja! Jag har en kaptensmössa!! Jag har ju en båt också!!! Ja, faktiskt ett HELT d----a BARNPROGRAM, har jag!!!!... 


19. Spanien: Visst, vacker sång och riktigt sensuell klänning - med säkert fina ben som bara nästan skymtas - men mer än så kokar inte mitt 25%-iga spanska blod över...


20. Tyskland: Jaså, Beckhams kusin kan sjunga...?... och han står still!? JUST DET!


21. Malta: Blandning av några gamla svenska "Idoler"... hmmm... Sebastian och Måns, eller något...?

22. Makedonien: Bra ös och fina läppar och fina stråkar och fina damer bakom stråkarna...




23. Irland: Jag har haft barn på förskolan som hade ungefär en fjärdedel av grabbarnas energi - ADHD kallades diagnosen... Närå, tycker faktiskt de är pigga, men låten är långt ifrån vad de hade förra året.


24. Serbien: VACKER! Stråkar och flöjtblås och fint. Han gör dock inte om "LANE MOJE"... långt ifrån faktiskt.


25. Ukraina: Fattar det inte... den lille Hawaii-pigen fra Ukraina synger house-disco-dance mit die spanischen trumpfeten wie die topfen auf der smeten...?... Allergisk!



26. Moldavien: Välkommen till Kabaré! På något sätt så dåligt så det blir bra...?... Djungel Jim kan jag vara utan, men damerna i påfågelklänningar... UNDERBAR dans... Småretligt och kanske just därför ganska upphets... såja, på med haklappen så du inte dreglar ner skjortan, Jeppe...

 


Så, det var det det...

Minns du inte vad det blev för resultat, kan du uppdatera dig här:

1. Sverige:
Loreen – "Euphoria",  372 poäng                                                        
2. Ryssland: Buranovskiye Babushki – "Party for Everybody", 259 poäng
3. Serbien: Željko Joksimović – "Nije Ljubav Stvar", 214 poäng                             
4. Azerbajdzjan: Sabina Babayeva – "When The Music Dies", 150 poäng
5. Albanien: Rona Nishliu – "Suus", 146 poäng
6. Estland: Ott Lepland – "Kuula", 120 poäng
7. Turkiet: Can Bonomo – "Love Me Back", 112 poäng
8. Tyskland: Roman Lob – "Standing Still", 110 poäng
9. Italien: Nina Zilli – "L'Amore È Femmina (Out of Love)", 101 poäng
10. Spanien: Pastora Soler – "Quédate Conmigo", 97 poäng                                  
11. Moldavien: Pasha Parfeny – "Lăutar", 81 poäng
12. Makedonien: Kaliopi – "Crno E Belo", 71 poäng
13. Rumänien: Mandinga – "Zaleilah", 71 poäng
14. Litauen: Donny Montell – "Love Is Blind", 70 poäng
15. Cypern: Ivi Adamou – "La La Love",  65 poäng
16. Ukraina: Gaitana – "Be My Guest", 65 poäng
17. Grekland: Eleftheria Eleftheriou – "Aphrodisiac", 64 poäng
18. Bosnien & Hercegovina: Maya Sar – "Korake Ti Znam", 55 poäng
19. Irland: Jedward – "Waterline", 46 poäng
20. Island: Gréta Salóme & Jónsi – "Never Forget", 46 poäng
21. Malta: Kurt Calleja – "This Is The Night", 41 poäng
22. Frankrike: Anggun – "Echo (You and I)", 21 poäng
23. Danmark: Soluna Samay – "Should've Known Better", 21 poäng
24. Ungern: Compact Disco – "Sound of Our Hearts", 19 poäng
25. Storbritannien: Engelbert Humperdinck – "Love Will Set You Free", 12 poäng
26. Norge: Tooji – "Stay", 7 poäng


För övrigt kan jag meddela att jag tycker följande vackra sång borde platsat i finalen;



Och till sist måste jag bara påstå att det är skrämmande att Cypern inte kom bättre än på 15:e plats. Men det blir väl så om man bara har skvalpande vågor som grannar... och än så länge vet väl vatten inte hur man använder telefon...
Nåja, den kommer att gå varm såväl på fest som i radion i.a.f....
Kan inte vara lätt att heta Cypern. Ska de någon gång vinna måste de komma med en överjäkligt bra låt...

Så, så länge.

 

/Jeppe - på PLATS nästa år!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0